De Groene Smoothie Gids

Het Nederlandstalige Ebook over Groene smoothies

Hoe maak je een Groene smoothie met spinazie?

Hoe maak je een groene smoothie met spinazie?

Groene smoothies kun je met veel verschillende bladgroentes klaarmaken. In groene bladgroentes komen stoffen voor die je niet vindt in andere groentes, waardoor ze zeer uniek en goed te gebruiken zijn in de gezonde groene smoothies. Een van deze bladgroentes is spinazie. Deze groente is erg populair om te verwerken in deze drankjes. Hieronder lees je waarom.

Wat is spinazie? en waarom zou je een smoothie met spinazie maken?

Spinazie is zoals hierboven al aangegeven een gezonde bladgroente en komt oorspronkelijk uit Azië. De blaadjes zijn donkergroen van kleur en ze zijn lekker mals en vol van smaak. Spinazie zou geen spinazie zijn als Popeye er vroeger niet enorm sterk door werd. Spinazie bevat namelijk als geen andere groente, grote hoeveelheden vitaminen en mineralen, waaronder vitamine K, vitamine C, vitamine B3, magnesium, ijzer, calcium en nog veel meer. Daarbij zijn ook de waarden van deze vitaminen en mineralen veel hoger dan in andere groentes. Spinazie maakt je immuunsysteem sterker en het zorgt ervoor dat gifstoffen sneller worden afgevoerd. Daarnaast schijnt spinazie ook goed te helpen tegen prostaatkanker en borstkanker. Om deze redenen is spinazie dan ook een geliefde groente om te eten, zowel rauw als gekookt en natuurlijk kan deze bladgroente ook door een smoothie.

Spinazie door je groene smoothie?

Spinazie is dus erg gezond en daarom een goede keuze om te gebruiken voor je groene smoothie. Het klinkt misschien niet zo aantrekkelijk omdat gekookte spinazie een hele eigenzinnige smaak heeft, maar in rauwe vorm is spinazie lekker fris en door een smoothie heeft het zelfs een zachte smaak. Let wel op dat je de spinazie een aantal keer grondig afspoelt, omdat er nog wel eens wat zand tussen wil blijven zitten. Vervolgens kun je de spinazie combineren met van alles wat je maar wilt. Denk hierbij aan banaan, avocado, sinaasappel, kokosmelk, ananas, appel, gember, enzovoorts. Banaan zorgt vaak voor een romige smoothie en het maakt het geheel lekker zoet. Avocado bevat enkelvoudige onverzadigde vetten, die jouw lichaam ook hard nodig heeft. Op die manier kun je de spinazie goed combineren met wat jij lekker vindt en met wat jouw lichaam nodig heeft. Voor twee personen kun je ongeveer honderd tot honderdvijftig gram spinazie gebruiken. Voeg hier bijvoorbeeld twee bananen aan toe en wat yoghurt en je hebt een eenvoudige, maar erg lekkere en gezonde smoothie voor je staan. Probeer ook lekker te combineren en je zult zien dat je op deze manier vanzelf je favoriete groene smoothies zult vinden.

risicovrij groene smoothies proberen!