De Groene Smoothie Gids

Het Nederlandstalige Ebook over Groene smoothies

Hoe begin je met een Groene Smoothies Dieet?

Hoe begin je met een Groene Smoothies dieet?

Groene smoothies worden veel gepromoot. Ze zijn erg gezond en ze maken het erg eenvoudig om je dagelijkse portie aan groente en fruit binnen te krijgen. Dit laatste is soms een hele strijd omdat we het druk hebben en gezond koken en goede boodschappen doen daardoor lastiger wordt. Groente en fruit zijn vaak ook niet de meest populaire levensmiddelen om te eten waardoor het extra lastig wordt de dagelijkse hoeveelheid hier toch van te nuttigen. Een groene smoothie is een welkome oplossing voor dit probleem, maar hoe begin je nou eigenlijk met deze groene drankjes?

Groene smoothies zijn lekker

Als je begint met groene smoothies is het verstandig om er sowieso voor te zorgen dat ze lekker zijn. Als je als eerst een smoothie proeft die erg bitter is of die je gewoon niet lekker vindt, dan is het de volgende dag veel moeilijker om je ertoe te zetten nog een groene smoothie te maken. Begin je met lekker veel zoet fruit er doorheen te doen, dan wordt het zoeter en is de kans veel groter dat je het lekker vindt en dus de volgende dag met enthousiasme weer een groene smoothie maakt. Om ervoor te zorgen dat de smaak van de groente nog niet zo overheerst, kun je in het begin het beste kiezen voor groene bladgroente zoals andijvie, spinazie, paksoi, bleekselderij en sla. Als je wat verder gevorderd bent, kun je ook eens andere groene bladgroente kiezen zoals boerenkool en rucola.

Andere voordelen van een groene smoothies dieet:

Je kunt variëren met je smoothies.

Probeer meteen lekker te variëren met de groentes en het fruit dat je kiest. Juist op deze manier kun je goed uitproberen wat je lekker vindt, maar krijgt je lichaam ook iedere dag weer nieuwe voedingsstoffen binnen. Denk naast groente en fruit overigens ook eens aan kruiden om in je groene smoothie te verwerken. Denk hierbij aan munt, peterselie, basilicum, tijm, enzovoorts. Hier kun je ook lekker mee variëren, maar let wel op dat je er niet teveel van door je mix doet. Kruiden hebben nog wel eens de neiging om te overheersen.

Je kunt het rustig opbouwen.

Omdat je lichaam het nog niet gewend is om opeens zoveel voedingsstoffen tegelijk binnen te krijgen kan het zijn dat je in het begin misselijk wordt of hoofdpijn krijgt. Je lichaam is namelijk de boel aan het opschonen voor je. Bouw daarom rustig op in je smoothiedieet. Gebruik in het begin wat meer fruit en zorg voor voldoende water. Vergeet ook niet te luisteren naar je lichaam. Heb je opeens ergens geen zin meer in, dan is de kans groot dat je hier genoeg van hebt gehad en dat je iets anders moet proberen.

40 groene smoothies proberen!